АКЦИЯ „НАЦИОНАЛНА ДИСТРИБУЦИЯ”

By | 15/08/2009

Акция „Национална дистрибуция”
15.08.2009

Грестокомерс представлява около 130 български и чуждестранни фирми, строи собствени складове и развива каталожна търговия

Грестокомерс развива своята дейност на територията на Централна Северна България. Фирмата разполага с шест собствени складови и логистични бази на територията на градовете Велико Търново, Горна Оряховица, Лясковец, Габрово, Севлиево и Русе с обща складова площ от 15 000 кв. м. Компанията има амбицията да се развие от локален в национален дистрибутор и непрекъснато се разраства.

През 1993 г. на пазара се появява EТ Грестокомерс – Стоян Стоянов. Първият склад на фирмата за търговия на едро със захарни изделия е организиран в Горна Оряховица две години по-късно. След това нейният екип атакува пазара във Велико Търново, удвоява и утроява складовете в двата града. Някои от тях развива специално за разносна търговия. Следващите градове, в който стъпва дистрибуторът, са Севлиево, Габрово, Русе. Днес във фирмата работят повече от 320 души.
Не спираме да инвестираме
Мениджърският екип решава да преструктурира дейността на Грестокомерс и резултатът е централизиране на доставките и управлението на фирмата. Открива се централен склад в Горна Оряховица. Създават се специализирани логистични отдели и се разширява продуктовата гама. Към асортимента от захарни изделия се добавят пакетирани стоки от първа необходимост, консерви и битова химия. Дистрибуторът започва да развива каталожна търговия и да предлага продуктови каталози.
Следвайки стратегията за непрекъснато разширяване, собственикът на Грестокомерс закупува първо 10 дка, а после терена на старо предприятие в Лясковец, където изгражда своя нов централен логистичен център със складова площ над 7000 кв. м. Паралелно с него се разширява и обновява инфраструктурата на базата. Фирмата стартира собствено производство на пакетирана захар с търговска марка “Грестокомерс” и оборудва собствен пакетажен цех.
Намерих домакините от Грестокомерс в процес на подготовка за работа на нови 1000 кв. м складова площ с температурноконтролиран режим за стоки, които трябва да се съхраняват на плюсови температури. В него ще се поддържат от 5 до 15 градуса и ще се съхранява всичко, което е с шоколадова глазура. Целта на фирмата е проста – клиентът да е доволен и през лятото шоколадът да не е разтопен. Близките планове на управителя са за въвеждането на нови охладени дивизии и изграждането на ново температурноконтролирано складово стопанство. Фирмата е внедрила и система за управление на качеството и безопасността на храните (ISO 9001/HACCP).

Автопаркът на фирмата непрекъснато се обновява и увеличава, като към момента се състои от 20 тежкотоварни автомобила, 50 леки коли и 70 климатизирани буса. Фирмата разполага и със собствен автосервиз.

 

4000 стоки, 4000 клиенти
Грестокомерс представлява около 130 български и чуждестранни фирми и обслужва над 4000 клиенти. Територията, която покрива дистрибуторът, не е малка. Фирмата предлага на клиентите си над 4000 артикула, като всяка група продукти има ясно изразена сезонност.Това води до равномерност на продажбите в различните сезони.”Чрез добре развитата ни маркетингова политика успяваме да управлявяме продажбите в желаната от нас посока”, коментира пазарната ситуация Стоян Стоянов, управител на фирма Грестокомерс. „Специфичното при нас е, че клиентите рядко поръчват на кашони и се иска умение да подредиш стоката така, че да не се наранят продуктите. Някои от тях изискват и специфични условия на транспортиране и трябва да се редят в отделни кашони”, обяснява Стоян Стоянов. Разнообразието от продукти се управлява трудно, но дистрибуторската компания се е научила как да го прави. Всяка стока има строго определено място и организацията на работа се подчинява на строги закони. Складовите наличности се поддържат с добри аналитични софтуери, собствена разработка. Бизнесът обаче се разраства, има нови изисквания, които трябва да бъдат покрити. Затова фирмата решава да премине към използването на ERP система MD Axapta 2009 и е подписала договор със софтуерната фирма LLP Group за внедряването й.
Тук за кризата говорят делово: борим я, като увеличаваме територията, която обслужваме, броя на клиентите и асортимента, който предлагаме. Грестокомерс върви системно и упорито към една точно формулирана цел -национална дистрибуция.
Заявка за сметка на дистрибутора
Особеното в начина на работа на компанията е, че нейните клиенти могат да дадат заявките си по няколко начина. Грестокомерс е една от първите дистрибуторски фирми, която започва да предлага на клиентите си услугата заявка по телефона за сметка на дистрибутора – сутрин от 6.00 ч. и вечер до 23.00 ч. Грестокомерс разполага с колцентър към всеки склад. В Лясковец е най-големият, оттам тръгват и 30% от автомобилите. Освен по телефона заявки се правят чрез мейл, факс, чрез мобилното устройство на търговския представител, чрез шофьора дистрибутор, а също и на място – клиентът може да остави своята поръчка директно в склада. Заявка може да бъде подадена и в 10.00 ч. вечерта, тя се обработва през нощта и на сутринта в 8 ч. клиентът получава поръчката си.
Практиката подсказва на управителя идеи за развитие – например да се работи 24 часа в денонощието. „В Грестокомерс се работи нонстоп. Започнахме късно – през 1995 г. и трябваше да бягаме бързо, за да изпреварим конкуренцията”, обяснява политиката на фирмата Стоян Стоянов.
Грестокомерс има екип от 45 търговски представители, които всеки ден се движат по точно определени маршрути. Това са общо 45 редовни линии, покриващи цялата територия на дистрибутора. Предимство на градовете, в които е развита мрежата на Грестокомерс, е че в тях няма задръствания и фирмата не се бори с проблемите, които имат колегите й в големите градове, поради което не им се налага да транспортират стоки с малки автомобили.
Логистична база Лясковец
Всички складови бази, общо 6 на брой, са собствени. Някои от тях са нови, а други са обновени стари . Във всеки склад се съхраняват едни и същи артикули. В Лясковец е най-големият и централен склад. Всички стоки идват тук, след което се разпределят и с камиони на фирмата поемат към другите бази. Оттам с бусове и камиони стоките стигат до клиентите. Доставките на стоки до склада на дистрибутора в Лясковец става с транспорт на контрагента.
Базата в Лясковец е висока 6 м, стелажите са на 3 – 4 нива. На първо и второ ниво са организирани пикинг зоните. Особеното тук е, че събирането на поръчките е организирано като поточна линия. Най-търсената стока се подрежда винаги най-отпред и се следи непрекъснато в зависимост от това колко пъти тази стока е присъствала в поръчките на клиентите за определен период от време. Най-продаваните стоки се маркират в червено, следват оранжево и жълто. В бял цвят се отбелязва неутралните стоки. Честотата на търсене се следи от всеки началник-склад, който може да смени местоположението на дадена стока. Стоковите разписки са организирани така, че документът води пикера по палетоместа с номера от 1 нагоре. В централния склад на Грестокомерс в Лясковец работят близо 40 души складови работници.
Автор: Ани Маринова